Magnesium – vår vanligaste mineralbrist

Gå tillbaka till Magazine

Tänk dig ett tillskott på en mineral som, om man har brist på det, kan avhjälpa sömnsvårigheter, stress, utmattning, muskelkramp, hjärtbesvär, depression, nervositet m.m. Då har vi verkligen ett mirakelmineral. Finns det ett sådant? Ja, och majoriteten av befolkningen har verkliga bristsymtom som dessutom lätt kan avhjälpas. Men först lite om kalcium.

Överflödigt kalcium i kroppen kommer att skapa kalciumavlagringar såsom gallstenar, njurstenar och avlagringar i lederna. Mycket av detta kan försvinna vid intag av extra magnesium, då det drar ut överflödigt kalcium.

Att bara stoppa i sig stora mängder kalcium är alltså inte bra, det måste vara balans mellan kalcium och magnesium, och i början bör man helst bara ta ett magnesiumtillskott tills de flesta symtom gett med sig.

Kalcium reglerar visserligen kroppens pH-halt och gör den basisk, vilket många med obalans haft nytta av, men att enbart äta skedvis med kalciumkarbonat i åratal kan i ljuset av denna information vara rent skadligt. Magnesium reglerar också den kroppens pH-halt och det förmodligen bättre än kalcium.

Om man inser att 300 biokemiska processer är helt beroende av magnesium, bland annat energiproduktionen i varje cell, så förstår man vad en brist kan ställa till med. Trötthet och utmattning och kanske till och med utbrändhet är inte ens de värsta problemen som kan uppstå. Totalt hjärtstillestånd kan inträffa, men hjärtat kan även sättas igång igen om magnesium ges tillräckligt snabbt.

Sömnsvårigheter är regel bland människor med magnesiumbrist, ofta vaknar de upp med muskelkramper, spasmer, spändhet samtidigt som de aldrig känner sig riktigt utsövda. Människor som inte kunnat sova mer än fem sex timmar per dygn har rapporterat att de sovit tio-elva timmar i sträck när de fått en magnesiumdryck eller Cal-Mag-formulan. Magnesium är nämligen viktigt för hela nervsystemet och får musklerna att slappna av.

Centrala nervsystemet är bero­ende av magnesium. Utan tillräckligt med magnesium kan inte nervcellerna ge eller ta emot nervsignaler på rätt sätt och blir retade. Det gör att personen lätt blir känslig för yttre intryck.. Om man är nervös och rycker till för minsta oljud eller har svårt att sova for vissa oljud så kan det hjälpa att ta magnesium.

Det kan även hjälpa vid depressioner. Cortisol är ett hormon som utsöndras av binjurebarken. Detta hormon har bl.a. stor inverkan på regleringen av blodsockerhalten. Stress får binjurarna att överproducera cortisol och när de kör på helvarv sa blir de utmattade och kan inte producera mer cortisol. Då börjar de verkliga problemen som för­knippas med stress, såsom allergier, eksem, astma etc. När binjurarna inte längre kan produce­ra cortisol så minskas kroppens förmåga att hålla kvar magnesium vilket märks genom ökad utsöndring i urinen. Människor som är stressade behöver alltså extra magnesium (såväl som pantotensyra – B5). Stressade binjurar är ofta föregångare till utmattning, depressioner och känslosvängningar, på så sätt kan magnesium förhindra depressioner orsakade av denna anledning. Man bör därför ge alla deprimerade människor magnesium.

Man kan ge nervösa barn magnesium, gärna i form av Cal-Mag-formulan, 1:1 (lika delar kalcium och magnesium). Även nervösa djur mår bra av detta, i första hand av magnesium.

Muskelkramper, tics, spasmer, muskelryckningar, handskakningar, hicka etc. är oftast orsakat av magnesiumbrist. Vi hörde talas om en person som hade hicka i en vecka. Han fick kramplösande medel av sin läkare som inte hjälpte. En tesked magnesium i vatten fick hickan att upphöra så gott som omedelbart. Det är inte kalciumbrist som avhjälper dessa problem, det kan istället vara kalcium som orsakar dem.

Kalcium och magnesium arbetar alltså tillsammans för att kontrollera muskelarbetet. Kalcium drar ihop och magnesium relaxar musklerna. Utan magnesium drar musklerna ihop sig och släpper inte taget. Samma sak kan hända med hjärtat. Det går in i kramptillstånd och kan inte slappna av. Läkarna kallar det då för hjärtattack. Får hjärtat magnesium tillräckligt snabbt kan det förmodligen börja slå igen. Börjar man känna att hjärtat slår oregelbundet bör man ta magnesium så brukar det försvinna snabbt.

Även PMS är ett problem som kan avhjälpas med hjälp av magnesium. Många kvinnor känner en omedelbar lättnad när de tar en magnesiumdryck.
Hyperaktiva barn kan ha stor nytta av magnesium.

Astma beror på att musklerna i luftrörena drar ihop sig, många har känt lättnad av extra intag av magnesium.

Huvudvärk och migrän kan ofta avhjälpas både snabbt och på lång sikt med magnesiumintag.

Vi kommer alltså tillbaka till ursprungsproblemet. För hög halt kalcium drar i längden ur kroppens magnesium och frambringar symtomen på magnesiumbrist. Det viktiga är inte hur mycket man konsumerar, utan hur mycket man absorberat, dvs. hur mycket som faktiskt finns i kroppen.

Kalcium i för höga mängder kan bygga upp avlagringar i leder och organ, orsaka gallsten och njursten och göra artärerna hårdare, framkalla hjärtbesvär och orsaka att vävnaderna förstörs.

En 34-årig gravid kvinna som fick 8 till 12 njurstenar under tidigare graviditet fick 500 till 1500 mg magnesium dagligen under en sexveckorsperiod. Under denna graviditet fick hon inte en enda njursten.

Magnesium i överskott orsakar inte samma problem som kalcium, överflödet utsöndras ur kroppen.

Hur skall jag nu göra?

Hur och när skall man då ta kalcium och/eller magnesium? Om man inte tidigare tagit någotdera som tillskott kan man börja med enbart magnesium och fortsätta med detta till alla oönskade symtom försvunnit.

Därefter bör man börja med den så kallade Cal-Mag-formulan Den brukar finnas i olika proportioner 1:1, 2:1 och 3:1. Äldre personer och sådana som är speciellt utsatta för magnesiumutdrivning av olika orsaker bör ta 1:1. De som inte har några direkta problem kan använda 2:1 eller 3:1. När man känner av några symtom kan man börja ta rent magnesium igen. Rent magnesium bör dock inte tas för länge i alltför höga doser då till sist även kalcium kan börja drivas ut ur kroppen. Riskerna för problem är dock långt större om man tar rent kalcium. När de värsta symtomen gått över är det dags att gå över till Cal-Mag-formulan.

Hur mycket skall man ta?

Magnesium utsöndras vid överskott men som med allting bör man inte överdosera. Den rekommenderade dagsdosen ligger på ca 350 mg per dag. Vid graviditet uppgår det till 450 mg. Man kan lugnt ta ända upp till 600 mg per dag, i synnerhet om man har symtom på magnesiumbrist. Tar man allt på en gång riskerar man dock att få diarré. Börja med 200-300 mg och gå upp till den punkt där man börjar bli lite lös i magen och dra sedan ner mängden en aning tills dosen är lagom, ca 300-600 mg. Man kan dela upp det flera gånger under dagen. Man får också tänka på att vissa födoämnen innehåller magnesium. I synnerhet alger och andra sjögrönsaker, obehandlade vetegroddar, sojabönor, nötter och då först och främst mandlar. Upptaget från dessa ligger på 25-75%.

Vilken form skall jag ta?

Kalcium finns i olika former. Vi avråder bestämt från dolomit-formen. Det är ren kalksten urhackat ur berget. Kalciumkarbonat är vi tveksamma till. Den form som är bäst lämpad för människan är kalciumgluconat, det är en rent vegetabilisk form.

När det gäller rent magnesium kan man ta en form som är bunden med en aminosyra (kelaterad) t ex magnesium-aspartat. Den absolut bästa formen är i drickbar form. Magnesium-citrat är en mycket bra form, den smakar citron och löser sig lätt i kokande vatten. Den tas upp snabbt och effektivt. En rekommenderad produkt är Super Mag från Bättre Hälsa med tre sorters magnesium i en syrabas.

Cal-Mag-formulan finns i olika former: i aminosyrakelaterad tablettform eller i drickform vilket är den absolut bästa formen. Den skall då ligga i en svag syra-bas (citronsyra, äppelcidervinäger, askorbinsyra t ex) för att joniseras (elektriskt laddade partiklar) då tas den upp redan i magsäcken. Man löser upp Cal-Mag i denna form med kokande vatten.

Många blir avslappnande på både magnesium och Cal-Mag-formulan och man bör i början därför ta dem på kvällen innan man går och lägger sig för att undvika att man blir dåsig på dagen. Många sover som en stock efter att ha tagit detta. Cal-mag preparat finns färdigblandat hos Bättre Hälsa.

Och som en sista kommentar. Magnesium är visserligen ett mirakelmineral, men det kommer inte att lösa livets alla problem – bara de problem som beror på magnesiumbrist.

Symtom på magnesiumbrist:

  • sömnsvårigheter
  • utmattning
  • spända muskler
  • huvudvärk
  • hjärtproblem
  • låg energi
  • högt blodtryck
  • PMS
  • ryggbesvär
  • förstoppning
  • njurproblem
  • osteoporos
  • för tidiga ålderssymptom
  • depression
  • oregelbundna hjärtslag
  • ångest
  • nervositet
  • muskelkramp
  • spasmer
  • irritation

Ju fler symtom man har desto säkrare är det att det beror på magnesiumbrist.

 

Följande saker drar ut magnesium ur kroppen:

  • mental stress
  • kaffe
  • socker
  • läskedrycker typ Cola
  • hög saltdiet
  • alkohol (i synnerhet)
  • tobak
  • hög svettning
  • mediciner
  • låg sköldkörtelaktivitet
  • diabetes
  • kronisk smärta
  • vätskeutdrivande
  • hög kolhydratdiet
  • hög kalciumdiet


Denna text är tagen ifrån Bättre Hälsa

[Vitala Nyheter är producerat av Faksimilen Media. Vitala Nyheter är i första hand avsett att presentera nyheter inom näringsforskningen och inte avsett för diagnostisering. En referenslista kan beställas.]